Autorisaties

Het Gemeenteportaal hanteert een autorisatiestructuur, waarbij elke gebruiker beschikt over een of meerdere rollen. Deze rollen zijn bepalend of een gebruiker van een bepaalde functionaliteit gebruik kan maken.  

Gebruikers krijgen uiteraard alleen informatie te zien van de zorgaanbieder, waaraan ze gekoppeld zijn.  

 

 

Rollen

 Gebruikers van het Gemeenteportaal kunnen over de volgende rollen beschikken.

 
Zorgaanbieder Gebruikers met deze rol kunnen bestanden uploaden en de datarapportages over bestanden inzien. 
Beheerder 

Gebruikers met deze rol kunnen gebruikers aanmaken en wijzigen, maar niet verwijderen. 

Nieuwe gebruikers krijgen standaard de rol "Zorgaanbieder". 

Functionaris Gegevensbescherming

Gebruikers met deze rol zijn binnen het implementatiedocument opgegeven als functionaris gegevensbescherming. Bij issues op het gebied van privacy nemen we contact op met deze gebruiker. 

Voor bepaalde organisaties is het verplicht dat één gebruiker binnen het klantportaal deze rol krijgt. 

Tekenbevoegde

Gebruikers met deze rol kunnen de overeenkomsten accorderen. Deze gebruiker is aangegeven in het implementatiedocument. Gebruikers met andere rollen kunnen de contracten inzien, maar niet aanpassen. 

Voor bepaalde organisaties is het verplicht dat één gebruiker binnen het klantportaal deze rol krijgt. 

Gemeente

Medewerkers van de gemeente kunnen deze rol krijgen. Zij kunnen de rapportages inzien voor die gemeenten, die aan de betreffende persoon gekoppeld zijn. 

SDF

SDF BW

SDF Jeugd

Alleen medewerkers van het Sociaal Domein Fryslân kunnen een van deze rollen krijgen. Afhankelijk van de rol worden zorgaanbieders getoond, die ondersteuning bieden op het gebied van beschermd wonen of van de jeugdhulp. 

  Bij een gewenste wijziging van de rollen van gebruikers kunt u zich richten tot 'helpdesk@jeugdhulp-gemeente.nl'. Vermeld dan in het onderwerp "Wijziging rollen Gemeenteportaal". Verificatie vindt plaats voor verwerking van de wijzigingen.